لوگو وب ساینا
روانشناسی رنگها در طراحی وب سایت
چکیده این مطلب
زمان مطالعه: دقیقه
56 بازدید

در واقع رنگ ها باعث ایجاد فضا و اتمسفر خاصی در وب سایت شما میشود. روانشناسی رنگ ها به شما اجازه خواهد داد که بهترین رنگ را برای طراحی وب سایت خود انتخاب کنید و پیام خود را بهتر به خواننده منتقل کنید.

سایت های گوناگون میتوانند برای اهداف گوناگون ساخته شوند و محتوای متفاوتی داشته باشند. بنابراین بسته به پیامی که تمایل دارید به بینندگان خود انتقال دهید، باید از رنگ های گوناگون و مناسب با پیام خود استفاده کنید.

در واقع رنگ ها باعث ایجاد فضا و اتمسفر خاصی در وب سایت شما میشود. روانشناسی رنگ ها به شما اجازه خواهد داد که بهترین رنگ را برای طراحی وب سایت خود انتخاب کنید و پیام خود را بهتر به خواننده منتقل کنید.

به این نکته توجه کنید که روانشناسی رنگ ها تا حد زیادی به فرهنگ آن منطقه نیز بستگی دارد. به عنوان مثال رنگ زرد در فرهنگ غربی به معنی ترس و بزدلی است ، در حالیکه در فرهنگ چینی ها نشان دهنده ی شجاعت است .

استفاده از ترکیب های رنگی مختلف در وب سایت ها می تواند احساسات خاصی را در بیننده بیدار کند.

طرحهای رنگی می توانند ترکیبی از یک رنگ، رنگهای مکمل، یا رنگهای متضاد باشند.

در زیر چند رنگ اصلی را با هم بررسی می کنیم :

 

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز به صورت ناخودآگاه باعث افزایش ضربان قلب و سریع‌تر شدن سرعت تنفس می‌شود. رنگ قرمز همراه با هیجان، عشق، انرژی و تحرک است. همچنین به طور بالقوه حاوی مضامینی منفی چون جنگ، خشونت، آتش، عصبانیت و خطر است.

از قرمز زمانی استفاده کنید که می‌خواهید در خصوص موضوعی جلب توجه کنید یا ایجاد هیجان نمایید. قرمز برای غذا، مد و فشن، سرگرمی، ورزش، تبلیغات، سرویس‌های اضطراری و مراقبت‌های بهداشتی خوب است.

 

روانشناسی رنگ آبی

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مشهور مثل فیسبوک، توییتر، لینکداین و تامبلر و خیلی از برندهای تکنولوژی مثل دل، آی بی ام، اچ پی و اینتل از رنگ آبی برای لوگو خود استفاده کرده‌اند که این مسئله به هیچ عنوان تصادفی نیست. اعتماد، اطمینان و امنیت از جمله احساساتی هستند که رنگ آبی باعث برانگیخته شده آن‌ها می‌شود و بسیاری از افراد نیز آن را به عنوان یک رنگ آرامش‌بخش می‌شناسند؛ درواقع، به همین دلیل است ‌که این رنگ به یک گزینه ایده‌آل برای مقاصد تجاری تبدیل شده است.

 

رنگ آبی معمولا برای طراحی سایت بیمه، بانکداری و یا امنیت سایبری به کار می‌رود زیرا این مشاغل به سطح بالایی از اعتماد نیاز دارند که آبی بهتر از سایر رنگ‌ها بیان کننده آن است. شما می‌توانید از آبی کم‌رنگ برای تلقین حس اعتماد و اطمینان به کاربر خود استفاده کرده و از آبی پر رنگ برای اعتبار بیشتر استفاده کنید. بعلاوه، آبی به لطف این ویژگی‌ها یک رنگ ایده‌آل برای پس زمینه سایت شما و صفحه اصلی آن است و می‌تواند در بازخورد اول، بسیاری از کاربران را در ماندن به سایت تشویق نماید.

 

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید با خلوص، پاکی، شادی، صمیمیت و امنیت مرتبط است.

سفید رنگ دکترها، پرستارها و دندانپزشک‌هاست که آن را به یک رنگ جدانشدنی از وبسایت‌هایی که با موضوع سلامتی در ارتباط هستند تبدیل کرده است. همچنین این رنگ برای وبسایت‌های علمی نیز بسیار مناسب است.

 

روانشناسی رنگ صورتی

صورتی نشان دهنده‌ی کمال، صمیمیت، عشق و رمانتیک بودن است. خشونت و شرارت قرمز در آن وجود ندارد و کاملاً ملایم و تسکین‌دهنده است.

صورتی بسیار مناسب سایت‌هایی با محوریت زنان و دختران می‌باشد و برای استفاده در سایت‌های ارائه دهنده‌ی محصولات زنانه توصیه می‌شود.

 

روانشناسی رنگ مشکی

مشکی رنگ قدرتمندی است که اغلب با مفاهیمی مثل کمال، ظرافت، قدرت، ثبات، استحکام، تشریفات و هوش همراه است. این رنگ همچنین می‌تواند نماد مرگ، رمز و راز و شرارت باشد.

مشکی برای کالاهای لوکس، مد و فشن، بازاریابی، لوازم آرایشی و … بسیار مناسب است.

 

روانشناسی رنگ زرد

زرد درخشان‌ترین رنگ است. با موضوعاتی همچون شادی، خوش‌بینی و جوانان همخوانی دارد. همچنین القاء کننده‌ی برخی ویژگی‌ها منفی مثل بزدلی، فریب و ارزانی نیز می‌باشد.

برای شادی بخشیدن به افراد از زرد استفاده کنید. اگر می‌خواهید این شادی توأم با آرامش باشد، از زرد روشن کم‌رنگ‌تر استفاده کنید. رنگ زرد برای جلب توجه به متن‌ها و دکمه‌هایی که با کلیک بر روی ‌آن‌ها عملیات خاصی انجام می‌‌شود بسیار مناسب است.

روانشناسی رنگ نلرنجی

نارنجی یک رنگ فعال و پر جنب و جوش است که عموما با تفریح، شادی، هیجان و اشتیاق مرتبط است. همچنین استفاده از این رنگ برای جلب توجه و برقراری ارتباط نیز توصیه می‌شود.

برای جلب توجه به عملکردهای مهم (مشترک شدن (subscribe)، خرید، عضویت و …) یا هر محتوایی که می‌خواهید توجه افراد به آن جلب شود، برای ساخت سایت‌ های تجارت الکترونیک، خودرو، تکنولوژی، سرگرمی، غذا و … مناسب است.

 

روانشناسی رنگ سبز

سبز به منظور هماهنگی و حفظ تعادل عناصر به کار می‌رود. رنگ سبز با رشد و پویایی، سلامتی، طبیعت، ثروت، آرامش، سخاوت، باروری، موفقیت، صلح و مضامینی از این قبیل مرتبط است.

از این رنگ به منظور ایجاد آرامش و در وبسایت‌هایی در زمینه طبیعت استفاده کنید. همچنین رنگ سبز برای وبسایت‌هایی با محوریت علم، جهانگردی، منابع انسانی و … مناسب است.

رنگ سبز باعث بروز حس آرامش در کاربر خواهد شد و ترکیب آن با رنگ آبی در طراحی سایت به شدت توصیه می‌شود. این رنگ همچنین بیانگر قطعیت نیز می باشد؛ با استفاده از رنگ سبز کاری خواهید کرد که کاربران با ورود به سایت شما احساس سلامتی و زنده بودن کنند و هرچه بیشتر از محتوای شما لذت ببرند.

روانشناسی رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای معمولا با طبیعت و زمین در ارتباط است و حس پایداری، دوستی و اطمینان را ایجاد می‌کند. از این رنگ بیشتر در زمینه تبلیغات شکلات و قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای غذاهایی که مرتبط با این رنگ هستند نیز مناسب می‌باشد. از دیگر موارد که می‌توان برای این رنگ نام برد املاک، دامپزشکی، امور مالی و… است. این رنگ را معمولا برای پس زمینه استفاده می‌کنند اما با این وجود این رنگ ممکنه کمی برای مخاطب  خسته کننده باشد. به طور کلی برای جلب توجه از این رنگ استفاده نمی‌شود و معمولا در مواردی که فراخوان وجود دارد استفاده می‌شود.

 

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش یک رنگ سلطنتی است که نماد خلاقیت، قدرت، تخیل، اقتدار و… می‌باشد. از رنگ بنفش برای وسایل زنانه/دخترانه، یوگا، محصولات آرایشی/بهداشتی و… استفاده می‌شود. بنفش یک رنگ آرامش بخش می‌باشد که برای جلب توجه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین استفاده از رنگ بنقش تیره موجب ارتباط عمیق مخاطب با سایت شما می‌شود.

 

روانشناسی رنگ خاکستری

اغلب به عنوان رنگ خنثی در نظر گرفته میشود مفهوم جدیت را به بیننده القا میکند. در صورتی که تمایل دارید در طراحی خود از رنگ های قوی مانند قرمز و یا نارنجی استفاده نمایید، رنگ خاکستری میتواند گزینه مناسبی برای همراهی در زمینه طرح شما باشد.

در صورتی که دقیقاً با رنگ ها و مفاهیمشان آشنایی داشته باشید هرچه بهتر و مؤثرتر می توانید با بینندگان خود ارتباط برقرار نمایید و تاثیر صحیحی بر تفکر این افراد در رابطه با سایت خود ایجاد کنید. رنگ خاکستری بیشتر برای سایت های بیزینسی، سایت های فروشگاهی و برخی سایت های گرافیکی استفاده میشود.​