لوگو وب ساینا
دامین یا دامنه چیست ؟
چکیده این مطلب
زمان مطالعه: دقیقه
68 بازدید

وقتی که کارفرما تصمیم به راه اندازی وب سایت می کند با بعضی از لغات و اصطلاحات جدید این حوزه روبرو می شود. با دانستن این اسامی مانند دامنه و کاربردشان در وب سایت می توان انتخاب بهتری داشت. یکی از راههای حضور شما در دنیای دیجیتال وب سایت شرکت شماست. یک وب سایت دامنه هایی با تعدادی از صفحات حاوی محتوای سایت شماست. برخی از شرکت ها تنها از طریق وب سایتشان کسب وکار می کنند .

وقتی که کارفرما تصمیم به راه‌اندازی وب‌سایت می‌کند با بعضی از لغات و اصطلاحات جدید این حوزه روبرو می شود. با دانستن این اسامی مانند دامنه و کاربردشان در وب‌سایت می‌توان انتخاب بهتری داشت. یکی از راههای حضور شما در دنیای دیجیتال وب­ سایت شرکت شماست. یک وب­سایت دامنه هایی با تعدادی از صفحات حاوی محتوای سایت شماست. برخی از شرکت­ها تنها از طریق وب­سایتشان کسب­‌وکار می­کنند .

دامنه یکی از اولین کلماتی است که شما با آن مواجه می‌شوید. ما در این مقاله قصد داریم خدمت شما دوستان عزیز وب ساینا به بیان مفهوم دامنه و نحوه کاربرد آن بپردازیم.

برای اینکه دیگران فروشگاه، شرکت یا حتی منزل شما را پیدا کنند، باید یک آدرس منحصر به‌فرد داشته باشید. وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما هم یک آدرس یکتا دارد. احتمالا می‌پرسید معنی دامنه یا دامین چیست؟ منظور از دامنه یا دامین به انگلیسی domain ، همان آدرس اینترنتی است. بله! همان آدرس‌هایی که برای باز کردن یک سایت در اینترنت وارد می‌کنید. برای مثال، آدرس اینترنتی سایت گوگل، www.google.com است و آدرس اینترنتی سایت ما هم www.websaina.com.

بخش های یک دامنه

اولین چیزی که باید بدانید این است که دامنه‌ها شامل دو قسمت هستند:

نام دامنه: این اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می‌کنید. برای انتخاب اسم، شما هیچ محدودیتی ندارید. تنها مساله این است که اسم شما باید سرهم باشد. البته شما می‌توانید کلمات را با خط فاصله (-) از هم جدا کنید.

پسوند: در اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامنه وجود دارند. هر کدام از این پسوندها، معنایی به خصوص دارند. مثلا، پسوند ir به معنی آن است که سایت شما ایرانی است. پسوند com مخفف commerce است و به معنای سایت تجاری است. سایر پسوندها نیز هر کدام معنایی برای خود دارند.

خصوصیات نام دامنه

کوتاه باشد

تلفظ و هجی آسانی داشته باشد

منحصربفرد باشد و قابلیت برندسازی داشته باشد

سعی کنیم از خط تیره در نام دامنه استفاده نکنیم

سعی کنیم از کلمات کلیدی کسب و کارمان در دامنه استفاده کنیم

سعی کنیم از اعداد در نام دامنه استفاده نکنیم

 

 

کدام پسوند برای برند من مناسب تر است ؟

اگر تجارت شما متعلق به یک کشور است برای اینکه بتوانید در میان برندهای دیگر محبوبیت بیشتری کسب کنید ، می توانید پسوند دامنه را مطابق با منطقه جغرافیایی خود انتخاب کنید که این می تواند در سئو سایت شما موثر واقع شود .

در غیر اینصورت دامنه .com گزینه مناسب تری خواهد بود.

 

کدام پسوندها محبوب تر هستند ؟

پسوندهای net , org , com پرطرفدارترین پسوندهای دنیا هستند .

داشتن پسوند com نشان دهنده قدمت بیشتری است .

پسوند ir هم مربوط به کشور ما ایران است و خرید دامنه ir مربوط به دامنه های ملی است .

 

دامنه‌ها به چه صورت خریداری می‌شوند ؟

خرید دامنه به صورت سالیانه است. این یعنی زمانی که شما یک دامنه را ثبت می‌کنید (که اصلاً هم کار سختی نیست)، برای مدت زمان مشخصی این کار را انجام می‌دهید. یعنی مثلاً برای 1 سال یا چند سال آن را خواهید داشت و پس از گذشت این دوره، اگر دوباره آن را تمدید نکنید، دیگران می‌توانند این دامنه را برای خود تصاحب کنند.

 

URL چیست و چه تفاوتی با دامنه دارد؟

شاید شما هم در مقالات متعدد دیده باشید که گاهاً از URL برای اشاره به آدرس یک وب سایت استفاده شده باشد و اکنون این سوال برایتان پیش آمده است که Domain با URL چه تفاوتی دارد؟ دامنه یا دامین در واقع آدرس صفحه اصلی وب سایت شما هستند و هیچ کاراکتر و علامت اضافی در انتهای پسوند آن قرار نمی گیرد. اما URL به تمام مشتقات یک نام دامنه گفته می شود.

 

به عنوان مثال http://www.websaina.com  نام دامنه وب سایت ماست و بقیۀ صفحات سایت ما دارای آدرس URL ای مانند http://www.websaina.com/blogs  هستند. در نهایت باید این را بدانیم که هر صفحه اینترنتی دارای یک آدرس است. صفحه اصلی یک وب‌سایت فقط خود دامنه است و صفحات دیگر آن، هر کدام دارای یک URL منحصر به فرد هستند.