لوگو وب ساینا
http و https چیست ؟
چکیده این مطلب
زمان مطالعه: دقیقه
67 بازدید

اگر به نوار آدرس مرورگر خود در سیستم یا تلفن همراه دقت کرده باشیم، می بینیم که برخی آدرس های اینترنتی با http:// و برخی دیگر با https:// آغاز شده اند. اما این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ به زبان ساده Https پروتکل امنیتی و نسخه بروز شده Http است که در ادامه ، به بررسی کامل آن می پردازیم و تفاوت های دو پروتکل HTTP و HTTPS را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

اگر به نوار آدرس مرورگر خود در سیستم یا تلفن همراه دقت کرده باشیم، می بینیم که برخی آدرس های اینترنتی با http:// و برخی دیگر با https:// آغاز شده اند. اما این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ به زبان ساده Https پروتکل امنیتی و نسخه بروز شده Http است که در ادامه ، به بررسی کامل آن می پردازیم و تفاوت های دو پروتکل HTTP و HTTPS را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

HTTP مخفف Hyper Text Transfer Protocol و به معنی پروتکل فرامتنی می باشد. در این پروتکل امکان ایجاد ارتباط بین سیستم های مختلف وجود دارد . این پروتکل عموما برای انتقال داده ها از یک وب سرور به یک مرورگر وب که در آن صفحات وب سایت ها استفاده می شود. اما مشکلی که HTTP دارد این است که داده ها را رمزنگاری نمی کند و به همین دلیل شخص سوم می تواند به راحتی به اطلاعاتی که بین سیستم های تحت این پروتکل منتقل می شوند دست یابد . پس با بهره بردن از HTTPS که در اینجا S به معنی امنیت است ، امنیت را بالاتر می بریم .

برای انجام این کار از گواهینامه SSL استفاده می کنیم . این گواهینامه به منظور ایجاد یک لایه امنیتی در اتصال بین مرورگر وب و وب سرور انجام می شود . بدون  HTTPSداده هایی که بین مرورگر و سرور رد و بدل می شوند نا امن خواهد بود . این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است خصوصا برای سایت هایی که فعالیت اقتصادی دارند و یا از درگاه پرداخت آنلاین استفاده می کنند .

برخی از دلایل بهتر بودن پروتکل HTTPS را نسبت به HTTP در زیر مشاهده می‌نمایید:

 

تاثیرگذاری HTTPS در بالا بردن رتبه وب سایت

بله قطعا گوگل این مورد را در نظر دارد

در کنار این واقعیت که گوگل قول افزایش رتبه اندک را به وب سایت‌هایی که به HTTPS تغییر وضعیت می‌دهند، داده‌ است باید دانست که کاربران، بیشتر ممکن است از وب سایت‌هایی که می‌دانند امن هستند دیدن کنند. و بازدید بیشتر روی رتبه سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.

نگهداشت Referrer Data به صورت مناسب

استفاده از HTTPS در وب سایت باعث تاثیرگذاری گوگل آنالیز می‌شود. این بدلیل امنیت بیشتر اطلاعات ارجاعی (referred data) هنگام استفاده از HTTPS است. این در حالی است که در HTTP منابع ارجاعی به صورت ترافیکی مستقیم ظاهر می‌شود

جلب اعتماد بازدیدکنندگان

با استفاده از HTTPS، تمامی ارتباطات رمزگذاری خواهد شد. این موضوع سبب می‌شود که بازدیدکنندگان قادر باشند که نه تنها از اطلاعات حساس خود مانند رمزعبور و اطلاعات کارت اعتباری، بلکه از تاریخچه مرور خود محافظت نمایند. دانستن اینکه کاربران در وب سایت شما قادر به حفظ حریم خصوصی خود هستند و داشتن امنیت در ثبت نام، خرید، دانلود و تمام عمل‌های دیگر به شما در جلب اعتماد کاربران کمک می‌نماید.

علاوه بر این باید دانست که HTTPS از سایت شما در برابر بسیاری از نقض‌های امنیتی محافظت می‌نماید. این نقض‌ها در صورت وقوع می‌توانند به شهرت شما آسیب بزنند و حتی هزینه‌هایی را برای شما در بر داشته باشند.

امنیت سایت

همان طور که از نامش پیداست، HTTPS بسیار امن تر از HTTP است. گواهی SSL به شما کمک می کند تا از داده ها در حین انتقال بین وب سایت و سرویس گیرنده محافظت کنید. وقتی داده ها در سراسر اینترنت حرکت می کنند، ممکن است قبل از رسیدن به مقصد نهایی، در چندین سرور رمزگشایی شوند. این فرصت های زیادی برای مجرمان سایبری است که از آن به خطر بیفتند.

همچنین استفاده از گواهینامه ای که هویت شما را تأیید می کند، این اطمینان را به کاربران می دهد که می توانند به حفظ امنیت داده ها در سایت شما اعتماد کنند. علاوه بر این استفاده از پروتکل HTTPS، سایت شما را در برابر فیشینگ محافظت می کند

جلوگیری از حمله به سایت

احراز هویت، از برخی حملات هک جلوگیری می کند. از جمله این حملات می توان به حملات man-in-middle و جعل دامنه اشاره کرد. حمله man-in-middle زمانی اتفاق می افتد که هکر خود را بین دو دستگاه (احتمالاً مرورگر و سرور وب) قرار می دهد و ارتباط بین این دستگاه ها را رهگیری می کند.

جعل دامنه زمانی است که هکر صفحه ای ایجاد می کند که شبیه یک وب سایت قانونی است. در هر صورت ، هکر می خواهد اطلاعات حساس را بدزدد.

 

کمپین های موثر در گوگل ادز

یکی از تکنیک‌های افزایش فروش بالا بردن ضریب امنیت سایت است که در موارد بالا به آن اشاره کردیم. مقدار زیادی از درآمد گوگل از فروش تبلیغات است.   به همین خاطر گوگل ادز همواره به تبلیغ کنندگان هشدار می‌دهد که از آدرس‌‌‌‌‌های https  به جای http در صفحات فرود خود استفاده کنند .

دریافت نماد دوستاره در اینماد

اینماد نشانه ای است که به منظور احراز هویت و صلاحیت کسب و کارهای اینترنتی به آن ها داده می‌‌‌شود و تعداد ستاره‌های بالاتر نشان دهنده سطح کیفی و امنیت بالاتر وب سایت است.

 

در صورتی که سایت شما دارای گواهینامه امنیتی SSL باشد نماد اعتماد دوستاره و در غیر این صورت نماد یک ستاره به شما تعلق می‌گیرد.

 

مقالات مرتبط