لوگو وب ساینا
هاست چیست ؟
چکیده این مطلب
زمان مطالعه: دقیقه
56 بازدید

هاست چیست؟ سؤالی که بسیاری از دوستان در زمان طراحی و برنامه نویسی وب سایت شان با آن روبه رو می شوند. ما در وب ساینا سعی کر ده ایم به زبان ساده مفاهیم هاست را برای شما عزیزان تعریف کنیم.

هاست چیست؟ سؤالی که بسیاری از دوستان در زمان طراحی و برنامه نویسی وب‌سایت شان با آن روبه‌رو می‌شوند. ما در وب ساینا سعی کر‌ده‌ایم به زبان ساده مفاهیم هاست را برای شما عزیزان تعریف کنیم.

هاست در زبان انگلیسی (Host) به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته می‌شود. یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود (تقسیم‌بندی مجازی) که به هر قسمت آن، هاست گفته می‌شود.

هر بخش از یک سرور به عنوان یک هاست ، یک وب‌سایت را میزبانی می نماید . برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در فضای اینترنت بعد از طراحی قالب سایت، باید به دنبال تهیه‌ی یک هاست مناسب برای آن باشیم.

هاست (Host) یا هاستینگ به فضایی گفته می‌شود که در آن اطلاعات و فایل‌های وب‌سایت شما بارگذاری می‌شود.

خدمات هاست به یک حساب کاربری با مشخصات و حجم فضای دیسک مشخص در یک سرور امن و مطمئن روی شبکه اینترنت در مراکز داده در دنیا گفته میشود که میتوان در این حساب کاربری سرویس های مختلفی از میزبانی وبسایت تا ایمیل و … دریافت کرد.

سرور چیست ؟

برای اینکه متوجه معنای هاست شویم، باید ابتدا به سراغ واژه‌ی سرور برویم. سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است که منابع مختلفی مانند رم، فضای ذخیره‌سازی، پردازنده و … را برای سرویس‌گیرنده‌های داخل شبکه آماده می‌کند.

البته در بحث‌های شبکه‌ای سرور معنی دیگر دارد که در این بحث نمی‌گنجد!

 

تفاوت هاست و سرور چیست؟

هاست بخشی از سرور است. یک سرور به صورت مجازی به چند بخش تقسیم می‌شود و هر بخش یک هاست نامیده می‌شود.

 

اهمیت هاست بسیار فراتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید!

برای آنکه وب‌سایت ما همیشه در دسترس کاربران باشد، نیاز به هاستی پایدار و مطمئن داریم . از دسترس خارج شدن وب‌سایت‌ها به صورت مداوم باعث آسیب به فروش و درآمدزایی جدی سایت می شود. همچنین در بحث سئو و قرار گرفتن در نتایج گوگل متضرر خواهیم شد. پس توصیه ما این است که به سراغ هر شرکت هاستینگی نرویم.

 

چرا استفاده از هاست رایگان مناسب نیست؟

اکثر هاست‌های رایگان up time (مدت زمان بالا بودن سایت) پایینی دارند و وب‌سایت‌ها در بسیاری از مواقع از دسترس خارج می‌شوند. این نوع سرورها بسیار شلوغ هستند بنابراین کیفیت و امنیت پایینی دارند. برای میزبانی یک وب‌سایت با اهمیت نباید از آن‌ها استفاده کرد.

انواع هاست

بعد از اینکه متوجه شدید سرور و هاست چیست و چه کاربردی دارد، باید با انواع آن آشنا شوید. در ادامه به بررسی مهم‌ترین انواع میزبانی وب می‌پردازیم.

 

میزبانی اشتراکی

نوعی از میزبانی وب از جمله اقتصادی ترین نوع روش های وب هاستینگ است. در این روش چندین وب سایت روی یک سرور مستقر هستند که تعداد آنها ممکن است به هزاران وب سایت برسد . بیشترین وب سایت‌ها در اینترنت از این سرویس استفاده میکنند. این سرویس میتواند مدیریت شده یا مدیریت نشده باشد که سرویس مدیریت شده آن پشتیبانی بهتری ارائه می دهد.

در کل اگر سایت‌تان ترافیک بالایی ندارد، تازه‌کار هستید و نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، هاست اشتراکی نیازتان را رفع می‌کند.

مزایای هاست اشتراکی چیست؟

مقرون به صرفه و ایده‌آل برای وبسایت‌های با مقیاس کوچک

بدون نیاز به تخصص فنی

سرور از پیش پیکربندی شده

بدون نیاز به مدیریت و نگهداری از سرور

معایب هاست اشتراکی چیست؟

امکان دسترسی به پیکربندی و تنظیمات سرور  وجود ندارد

افزایش ترافیک در سایر وبسایت‌ها می‌تواند بر سرعت وبسایت شما تأثیر بگذارد.

 

سرور اختصاصی

در این نوع هاست، یک سرور فقط در اختیار یک مشتری قرار می‌گیرد. پس طبیعتاً مزایای آن بیشتر از نوع اشتراکی است. امنیت بالا، پهنای باند اختصاصی، سرعت زیاد (که خودش بهبود سئو را در پی دارد) از مزایای هاست اختصاصی هستند.

 

البته اگر انتخاب‌تان این نوع از هاست است، به فکر مرحله راه‌اندازی و قیمت هم باشید. توصیه می‌کنیم فقط  در صورتی که سایت بزرگ و پربازدیدی دارید (مثلا بیشتر از 100 هزار بازدید در ماه) به سراغ این نوع هاست بروید.  هاست اختصاصی هزینه بالایی دارد.

مزایای هاست اختصاصی چیست؟

کنترل کامل بر تنظیمات و کانفیگ سرور

امنیت بسیار بالا

دسترسی به روت سرور

معایب هاست اختصاصی چیست؟

هزینه بسیار بالا

نیازمند دانش فنی و مدیریت سرور

 

میزبانی ابری

در هاست ابری، از چندین سرور مجازی برای میزبانی سایت‌ها استفاده می‌شود. بنابراین ، اگر ترافیک بر روی یکی از سرورها افزایش یابد و یا مشکلی برای یکی از سرورها ایجاد گردد ، بقیه سرورها وبسایت‌های مستقر بر روی سرور آسیب دیده را در اختیار خواهند گرفت و مشکلی برای وب سایت ها ایجاد نخواهد گردید . از آنجایی که هاست ابری برای میزبانی وبسایت‌ها به مجموعه‌ای از سرورهای وب متکی است، مشاغل با چندین وبسایت و سایت‌هایی با مقیاس های بزرگ مانند فروشگاه‌های تجارت الکترونیک می‌توانند بیشترین سود را از آن ببرند، زیرا هاست ابری از آپتایم بالایی برخوردار است که سبب می‌شود وبسایت‌هایی که میزبان آن‌ها هاست ابری است ، کمترین زمان قطعی را داشته باشند .

مزایای هاست ابری چیست؟

کاهش احتمال خرابی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای سرور

DDOS تعادل ترافیک سرورها و جلوگیری از حملات

محدود نشدن وبسایت شما به منابع یک سرور

معایب هاست ابری چیست؟

هزینه بیشتر

عدم دسترسی به روت سرور

 

سرور مجازی

در این روش از میزبانی یک سرور واحد وجود دارد که از طریق نرم افزارهای مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم میشود که از دید کاربر مثل یک سرور اختصاصی است که در انحصار مشتری قرار دارد. در این روش هر سرور مجازی مانند یک رایانه است که از نظر فیزیکی تکه تکه شده و هر تکه برای احتیاجات یک مشتری خاص تخصیص داده شده است، یک سرور شخصی مجازی می تواند مدیریت شده و مدیریت نشده باشد.

مزایای سرور مجازی چیست ؟

منابع اختصاصی

تاثیر ناپذیر بودن عملکرد وبسایت شما در صورت افزایش ترافیک در سایر وبسایت‌ها

قابلیت سفارشی‌سازی

دسترسی به روت سرور

معایب سرور مجازی چیست؟

کاربران برای مدیریت سرور مجازی نیاز به تخصص فنی دارند

حتی اگر نسبتا مقرون به صرفه است، برخی از کاربران ممکن است مجبور شوند یک توسعه دهنده را برای مدیریت سرور مجازی استخدام کنند که این مورد موجب افزایش هزینه‌های کلی می‌شود.

 

نوع دیگر تقسیم‌بندی هاست براساس موقعیت جغرافیایی است که عبارت است از

هاست داخلی

هاست خارجی

 

مرکز داده (data center) به مجموعه‌ی سرورها، زیرساخت‌های ارتباطی و امنیتی به منظور پشتیبانی از سرویس‌های تحت شبکه گفته می‌شود. هاست داخلی همان هاست ایران است و به این معناست که دیتاسنتر میزبان در داخل ایران قرار دارد و هاست خارجی، دیتاسنتر در خارج قرار دارد که نتیجه می‌گیریم تفاوت هاست داخلی و هاست خارجی در موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر است.

 

مقالات مرتبط