لوگو وب ساینا
طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنشگرا چیست ؟
چکیده این مطلب
زمان مطالعه: دقیقه
69 بازدید

Responsive که در فارسی با واژه ی واکنشگرا هم مطرح می شود، روشی برای طراحی وب است که باعث می شود صفحات وب در انواع دستگاه ها و اندازه های صفحه نمایش به خوبی ارائه شوند.

Responsive که در فارسی با واژه‌ی واکنشگرا هم مطرح می‌شود، روشی برای طراحی وب است که باعث می‌شود صفحات وب در انواع دستگاه‌ها و اندازه‌های صفحه نمایش به خوبی ارائه شوند.

منظور از طراحی ریسپانسیو وبسایت این است که طرح و اندازه المان های موجود در صفحات وبسایت متناسب با اندازه طول، عرض و رزولوشن صفحه نمایش دستگاه و سایر ویژگی های آن تغییر پیدا کند. با این کار، بهترین تجربه را برای کاربران دستگاه های مختلف مثل تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های رومیزی، تلویزیون‌ها و حتی ساعت‌های هوشمند رقم می زنید چون به راحتی و بدون هیچ مشکلی به محتوای دلخواه خود دست پیدا می کنند و نتیجه این کار، جایگاهی است که به خاطر جلب رضایت کاربران مختلف از موتور جستجو دریافت می کنید .

امروزه کاربران با موبایل، تبلت، لپتاپ و.. از اینترنت استفاده می‌کنند. صفحات وب باید به گونه‌ای باشند که کاربر موقع استفاده از آن نیاز به زوم کردن، اسکرول کردن افقی و… را نداشته باشد، متن‌ها خوانا و دکمه‌ها قابل کلیک باشند.

تمام موتورهای جستجو دارای قوانین و استانداردهای خاصی هستند. این قوانین و استانداردها مشخص می‌کنند که کدام وب‌سایت بیشتر نمایش داده شود و در معرض دید کاربران بیشتری قرار بگیرد. تمام وب‌سایت‌ها باید تابع این قوانین و استانداردها باشند تا بازدید خوبی از صفحات آن‌ها در وب صورت بگیرد.

 

چرا طراحی سایت ریسپانسیو اهمیت دارد ؟

طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا در حل بسیاری از مشکلات وب سایت به ما کمک می کند . زیرا با طراحی سایت ریسپانسیو ، سایت با موبایل ، تبلت و دسکتاپ با سایز های مختلف سازگار می شود. وقتی سایت از نظر دیداری در دستگاه های مختلف درست نمایش داده شود و تمامی المان های وب سایت به درستی کار کنند، کاربر مدت زمان بیشتری را در وب سایت باقی می ماند .

 با توجه به اینکه همه کاربران از یک دستگاه برای مشاهده سایت استفاده نمی کنند، برای جذب مشتری، حفظ مشتری، افزایش فروش و موفقیت در کسب و کار نیاز است که سایتی ریسپانسیو داشته باشیم .

نکته مهم دیگری که اهمیت سایت ریسپانسیو را بالا می برد ، تاثیر مثبت آن بر سئو سایت است . چرا که در سال 2015 گوگل اعلام کرد، سازگاری سایت با موبایل و دستگاه های مختلف یک فاکتور مهم برای بهبود رتبه سایت در موتور جستجویش است . این بدان معناست که وب سایت‌ هایی که با موبایل سازگاری ندارند به دلیل ارائه نکردن تجربه کاربری خوب ، جایگاه خود را در نتایج جستجو از دست می‌ دهند .

 

تست واکنشگرا بودن وب سایت چگونه انجام می شود ؟

ابزارهای متعددی برای تست میزان ریسپانسیو بودن یک وب‌سایت وجود دارد. اما بدون تردید ابزاری که موتور جستجوی گوگل عرضه کند، معتبرترین راه تست واکنشگرایی سایت است. نام این ابزار Google Friendly Test است و به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد.

 

این ابزار نسبت به سایر ابزارهای نمایش ریسپانسیو بودن وب‌سایت‌ها مزایای دارد.

 

اول اینکه ابزار گوگل سایت شما را در ابعاد مختلف نشان نمی‌دهد تا میزان واکنشگرایی آن را اندازه بگیرد. بلکه بر اساس استانداردهایی که خود گوگل تعیین کرده، ‌وب‌سایت شما و میزان راحتی استفاده از آن در تمام دستگاه‌ها تست می‌شود. به این ترتیب شما مطمئن می‌شوید که کاربران از کار کردن با سایت شما احساس راحتی دارند یا ندارند.

 

ثانیا گوگل مرجعی است که باید طراحی ریسپانسیو وب‌سایت شما را تایید کند. بنابراین وقتی ابزار گوگل برچسب ریسپانسیو بودن را به سایت شما بدهد، دیگر نتایج تست در سایر ابزارها اهمیتی ندارد.