لوگو وب ساینا
ماک آپ یا موکاپ چیست ؟
چکیده این مطلب
زمان مطالعه: دقیقه
89 بازدید

موکاپ(mockup) اصطلاحی است که طراحان وب و گرافیک برای فایل پیش نمایش به مشتری از آن استفاده می کنند ، mockup ها فایل های گرافیکی هستند که در موضوعات مختلفی مانند لوگو ، کارت ویزیت ، پوستر ، قالب سایت و … استفاده می شوند .

موکاپ(mockup)  اصطلاحی است که طراحان وب و گرافیک برای فایل پیش نمایش به مشتری از آن استفاده می کنند ، mockup ها فایل های گرافیکی هستند که در موضوعات مختلفی مانند لوگو ، کارت ویزیت ، پوستر ، قالب سایت و … استفاده می شوند . طراحان از موکاپ ها به عنوان یک پیش نمایش  برای آثار خود استفاده می کنند .

به طور کلی طراح از mockup استفاده می کند تا مشتری بتواند بهتر بر روی جزئیات طرح از جمله انتخاب رنگ ، سایز ، سبک نمایش و … تصمیم گیری کند.

قاعدتا در کارتهای ویزیت و لوگو و بنر فایل های اولیه ای به مشتری نمایس داده می شود که طراحان بر اساس تعداد اتودی که برای یک کار انجام میدهند ، هزینه را مشخص می نمایند.

در صنعت طراحی وبسایت و نرم افزار بصورت اختصاصی از موکاپ‌ برای ساخت رابط کاربری استفاده می‌شود. این رابط‌ها پیش از ساختن نرم‌افزار و کارکرد آن به کاربر نشان می‌دهند که نرم افزار به چه صورت نشان داده خواهد شد. برنامه نویسان و طراحان از این پیش نمونه استفاده می‌کنند تا از کاربران خود بازخورد و فیدبک بگیرند و قطعا بر روی هزینه نهایی به دلیل نیروی انسانی بیشتر و حجم کار بیشتر تاثیرگذار خواهد بود.

همیشه مشتریان این سوال را دارند که در زمان طراحی سایت یا نرم افزار نیازی به موکاپ هست ؟

بطور کلی بله ، چون وبسایت زیباتر و با جزییات دلخواه بیشتری را دریافت خواهیم کرد. اما اگر تصمیم داشته باشیم که هزینه را کاهش دهیم ، می توانیم با داشتن یک طرح کلی (فرضا شبیه بودن وبسایت ما به وبسایت دیگری) و اعمال تغییرات در شمای کلی تا تبدیل شدن به یک وبسایت اختصاصی ، هزینه را کاهش دهیم که پس از جلسه مشاوره رایگان در تیم برنامه نویسی وب ساینا شما می توانید روش مناسب کار خود را بر اساس هزینه و زمان انتخاب نمایید .

چرا از موکاپ ها استفاده می شود؟

از موکاپ‌ها به دلیل مزایای زیادی که دارند در صنعت‌های مختلف به ویژه در صنعت طراحی گرافیک و لوگو و نرم افزار و وب سایت استفاده می‌شود. در این بخش به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم :

قابلیت دریافت بازخورد را به شما می‌دهد.

با استفاده از این روش ، مشتریان می‌توانند طرح اولیه خود را راحتتر مشاهده نمایند و نظر خود را راجع به آن بیان کنند. از این طرف شخص طراح هم می‌تواند با توجه به فیدبکی که دریافت کرده به اصلاح محصولش بپردازد.

 

همچنین از این پیش نمونه‌ها هنگام ارائه‌ و پیشنهاد یک طرح به سهام داران و مدیران شرکت‌ها استفاده می‌شود. رییس یک کمپانی ممکن است با دیدن نمونه‌ی شما علاقه‌ی بیشتری به کارتان نشان دهد و شک‌هایش برطرف شود.

واقعی‌تر است

موکاپ شبیه‌ترین طرح ممکن به محصول نهایی مشتری است و تقریبا واقعی به نظر می‌رسد. با استفاده از این مدل بیشتر زوایای مخفی کار بر مشتری روشن می‌شود و احتمال نتیجه‌گیری اشتباه به حداقل می‌رسد.

کم هزینه است

گاهی اوقات پیاده سازی یک ایده هزینه بسیاری را خواهد داشت و اگر هنوز از طرح خود مطمئن نیستیم میتوانیم جهت کاهش هزینه ها از موکاپ استفاده کنیم . ابزار پیش نمایش محصول به ما کمک می‌کند تا در هزینه‌های خود صرفه جویی کنیم ،  و از تولید یک نمونه‌ی واقعی که نیازمند انرژی و هزینه‌ی بالایی است جلوگیری کنیم .